יהדות כתרבות

'הדרשה' מאת חיים הזז

Posted on: נובמבר 28, 2010

הקלטת \'הדרשה\' של יודקה מאת חיים הזז

יצירה קצרה זו הפכה לקלאסיקה, כי הזז שילב כאן בהצלחה טיעון אידיאולוגי רלבנטי ומציק, עם בדיון ספרותי המעצים ומחדד את הרעיון עצמו. טענתו של יודקה הגיבור פשוטה וקצרה: הציונות היא שלילת היהדות, התנערות והתנתקות מן

ההיסטוריה הגלותית שהיא עיקר עברנו וזהותנו עד כה. אלא שהמסגרת הסיפורית מכניסה רבדים מורכבים הרבה יותר לטענה הפשטנית והפלקאטית הזו. כך יודקה עצמו, איש מלאכת כפיים ונוטר ב'הגנה' הטוען בפירוש כי הוא מתנגד נמרצות ליהדות או להיסטוריה הגלותית. אבל כל התרגשותו והתפעמותו מניסוח הרעיון הזה מסגירים את יהדותו העמוקה. לכן כותרתה של היצירה היא 'הדרשה' בקונוטציה מסורתית (להבדיל מ'הנאום'). תוך כדי דבריו ניכר עברו הגלותי של יודקה עצמו, שהמעבר מן היהדות אל הציונות, מן הגולה אל האדמה, הוא בעצם מעבר אוטוביוגרפי גם בפרקי חייו שלו עצמו. עצם התרגשותו מרעיון רוחני 'פילוסופי' ו'היסטורי' שכזה, חרף אישיותו, עיסוקו, והמסגרת בה הוא נתון ובפניה הוא נואם, אף היא מרגשת ו'יהודית' דוקא. המבוכה הגדולה הנגרמת לשומעיו, נציגי 'ההגנה', היא בלב היצירה: היסטוריוסופיה ופילוסופיה, כמו גם יהדות ורגשנות, הם עניינם של אלה היושבים "בהר הצופים", אבל רק חסר-לב אחד מרשה לעצמו לגחך ולצחוק. השאר מאד נבוכים, אך גם מכבדים, מקשיבים, ואפשר שהמבוכה איננה רק מיודקה או מהסיטואציה, אלא גם מן האתגר הנפיץ של הרעיון הנדון עצמו.

מודעות פרסומת

1 Response to "'הדרשה' מאת חיים הזז"

חיעסניגצינענץלחכהבחתעבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מודעות פרסומת
%d בלוגרים אהבו את זה: